نصب چند سیستم عامل روی یک USB درایو

نویسنده :
تعداد بازدید :15,130

در مقاله قصد داریم چگونگی نصب چند سیستم عامل روی یک درایو Usb را آموزش دهیم. برای این کار این مقاله را در کانال دنبال کنید. این روش شدنی است، اما این کار مسائلی را هم در پی دارد. اول اینکه این نوع نصب بسیار کند است و دوم اینکه درایوهای فلش USB گران نیستند، چرا شما بر هر سیستم عامل یک فلش درایو جدا نداشته باشید؟ به هر حال در این مقاله داشتن سیستم عامل های متعدد روی یک USB را برایتان توضیح می دهیم.
این کار در صورتی قابل انجام است که نسخه  Live CDs سیستم عامل مورد نظرتان را داشته باشد. Live CDs یک نسخه کوچک شده سیستم عامل است که بطور خاص برای تعمیر و نگهداری یک کامپیوتر و آن هم برای زمانی که سیستم عامل اصلی شما دچار مشکل شده است و امکان ورد به آن را ندارید، ایجاد شده است. برنامه های خوبی برا ایجاد Usb درایو مولتی بوت وجود دارد. ما در اینجا به برسی سه تا از این برنامه ها شامل XBoot ، MultiBootUSB و YUMI می پردازیم. قبل از استفاده از این برنامه ها فلش خود را فرمت کنید تا هیچ اطلاعات دیگری در آن نباشد.

MultiBootUSB
MultiBootUSB که در SourceForge موجود است بعنوان یکی از معروف ترین برنامه های این چنینی مطرح است. این نرم افزار بصورت پورتابل است و این بدان معنی است که می توانید فایل MultiBootUSB-6.4.1.exe را روی یو اس بی قرار بدید و همه جا آن را اجرا کنید و نیازی به نصب آن روی کامپیوتر تان نیست. این یک مزیت برای شماست چرا که می توانید در خارج از محیط خانه یا اداره و بدون نیاز به کامپیوتر شخصی تان نیز از آن استفاده کنید.

این نرم افزار محدود به نصب توزیع های لایو مبتنی بر لینوکس است. ام با این حال، بهترین Live CD ها بر پایه لینوکس هستند. من تصمیم گرفتم که فایل ISO مربوط به Kaspersky Rescue CD 10 را نصب کنم که تنها به 299 مگابایت حافظه نیاز دارد.
multiple operating systems
این فقط 25 دقیقه وقت می برد. حال Ultimate Boot CD 5.11 را با حجم 359 مگابایت نصب می کنیم. این حدود 30 دقیقه طول می کشد، اکنون ما 2 سیستم عامل قابل بوت شدن را در یک یو اس بی داریم.
multiple operating systems
اکنون می توانید روی تب QEMU کلیک کنید و بدون نصب سیستم های عامل آن ها را تست کنید. emulator یک ماشین مجازی سازی است که میتوانید در محیط ویندوز آن را اجرا کنید این یعنی آن یک سیستم عامل کاملا جدا از ویندوز است.
multiple operating systems
XBoot
در مقایسه این نرم افزار با قبلی متوجه میشوید که این دارای داکیومنت های بیشتری نسبت به MultiBootUSB است. مزیت هر دوی آنها در این است که استفاده از آنها بسیار راحت است.
برای نصب این نرم افزار، روی فایل اجرایی آن دابل کلیک کرده و بعد از اجرا میتوانید به راحتی فایل های ISO را با استفاده از کشیدن و رها کردن به کادر اصلی نصب کنید.

از آنجا می توانید روی ایجاد دکمه USB کلیک کنید، سپس می توانید درایو USB که مایل به نصب فایل های ISO روی آن می باشید، را انتخاب کرده سپس نوع بوت لودری که می خواهید را نیز انتخاب کنید. اگر درگاه USB تان به فرمت FAT32 است این نرم افزار Syslinux را پیشنها میدهد و اگر NTFS باشد Grub4DOS پیشنهاد می شود.
شما میتوانید گزینه Do not install any Bootloader را هم انتخاب کنید، در انتها روی Ok کلیک کنید.

سرعت اضافه کردن فایل های استاندارد به این نرم افزار خیلی سرعتر و بیشتر از سرعت نرم افزار قبلی است.
bootable usb driveدر این نرم افزار نیز شما یک QEMU دراختیار دارید که بوسیله آن میتوانید این استاندارد ها را اجرا کنید.
xboot-qemu
YUMI – Your Universal Multiboot Installer
این طور که به نظر می رسید، نمونه های متعدی برای YUMI در اینترنت وجود دارد. برای دانلود این نرم افزار به PenDriveLinux.com رفتم که در آنجا بدلیل برخورد با تبلیغات مختلف کمی دچار مشکل شدم! سرانجام این نرم افزار را دانلود و نصب کردم.
yumi-license

سپس در قسمت اول باید درایوی را انتخاب کنید که قصد دارید سیستم عامل در آن نصب شود و در قسمت دوم توزیع سیستم عاملی که می خواهید را انتخاب کنید.
yumi-setupاین برنامه به زمان کمتری نسبت به MultiBootUSB نیاز دارد، حدود 20 دقیقه زمان نیاز است که البته هنوز نسبت به XBoot بسیار زیاد است.
yumi-load-kasperskyخوشبختانه Ultimate Boot CD 5.11 در لیست قرار دارد و براحتی میتوانید آن را نصب کنید که این کار حدور 1 یا 2 دقیقه طول می کشد.
bootable usb
این نرم افزار ابزار QEMU را برخلاف دو نرم افزار دیگر ندارد، البته این ابزار خیلی هم ضروری نیست.

هرکدام از این نرم افزار ها می توانند به شما کمک کند تا چند سیستم عامل را روی درایو Usb خود داشته باشید، البته من XBoot را بخاطر سرعت بیشتر پیشنهاد میکنم.


    1. مرتضی
      پاسخ توسط مرتضی :

      سلام xboot برای ایمیج های بزرگتر از 4گیگ جواب نداده است .آیا شما توانستید فایل بزرگتر از 4گیگ را بر روی فلش ریخته وآنرا بوتیبل کنید.برای این حجم از فایلها نیاز به فرمت NTFS میباشد و نرم افزار قادر به نصب بوت لودر Grubfor dos نمیباشد .در صورت حل این مشکل لطفا به من ایمیل بزنید.

    1. مسعود
      پاسخ توسط مسعود :

      کدوم برنامه رو نصب کردید‌؟
      اولی فقط برای لینوکس بود. توی توضیحات گفته شده

  1. محمد
    پاسخ توسط محمد :

    سلام و خسته نباشید.
    بنده دنبال یک نرم افزار برای ساخت بوت برای مک هستم.
    بندی چندی پیش با استفاده از متد Tonymacx که حتما نیاز به یک سیستم مک دارد و با استفاده از نرم افزار unibeast یک فلش بوتیبل برای نصب مک ساختم و بعد از نصب مک در داخل سیستم عامل مک از نرم افزار multibeast بوت chemira را نصب کردم و بعد از آن سیستم عامل مک خودش بدون مشکل در کنار ویندوز 8 بالا می آمد. ولی چندی پیش ارور boot Chain error میدهد . میخواستم ببینم اگر در مورد این موضوع اطلاع دارید چطور میشود نرم افزار بوت Chemira را تعمیر کرد یا فلش بوتیبل را بدون مک ساخت .

ارسال نظر

کانال را در گوگل محبوب کنید