راهنمای خرید یک دوربین عکاسی مناسب {آپدیت 2019}

نویسنده :
تعداد بازدید :2,891

توجه: این راهنمایی توسط کارشناسان نمایندگی کانن در ایران تالیف شده است.

متاسفانه هر یک از ما امروزه به نوعی یک دوربین به همراه خود داریم . این دوربین ؛ در شکل یک تلفن هوشمند همراه ؛ آکاهی و درک اینکه یک دوربین واقعی چه کاری می تواند برای ما انجام دهد را کمی دشوار می سازد . امروزه ؛ دوربین های مختلف ، با قیمت های متفاوتی ارایه می شوند و هر روز شاهد آن هستیم که برند های متفاوتی از دوربین در بازار ها ظهور می یابند . اینکه آیا شما به یک دوربین با قابلیت تعویض لنز نیاز دارید ؛ یا صرفا یک دوربین سطح مبتدی و ساده را برای انجام کار انتخاب می کنید ؛ مسئله ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد .

در این راهنما  ؛ ابتدا افرادی را مورد توجه قرار می دهیم که برای نخستین مرتبه اقدام به خرید دوربین می نمایند و در این رابطه ، مواردی را به عنوان راهنمایی مطرح می کنیم . اگر اکنون سالها از آخرین مرتبه خرید یک دوربین برای شما گذشته است ؛ بنابراین ؛ این یک مطلب مفید برای شماست تا تفاوت میان دوربین های مختلف را به خوبی متوجه شوید .

انواع دوربین

دوربین ها دارای اندازه ها و شکل های متفاوتی هستند ؛ و انتخاب بهترین نوع دوربین مسلما با توجه به نوع نیاز شما باید انجام شود . اولین مرحله در خرید یک دوربین ؛ نوع دوربین مورد نیاز با توجه به نیاز شما می باشد .

در رابطه با انواع دوربین , سه دسته بندی عمده وجود دارند :

دوربین های کامپکت

دوربین های بدون آینه با قابلیت تعویض لنز

دوربین های DSLR

دوربین کامپکت :

این دوربین ها دارای انواع متعددی هستند و از دوربین های بسیار کوچک و کم حجم و ارزان تا مدل های پیشرفته با قدرت زوم بسیار بالا ؛ سنسور بزرگ و کنترل های کاملا دستی را در بر می گیرند  ( همانن دوربین های سری SX  از کمپانی کانن ) . اما نکته اصلی در رابطه با این دوربین ها آن است که تمامی آنها فاقد قابلیت تعویض لنز می باشند .

احتمالا از این نکته آکاهی دارید که با ظهور دوربین تلفن های هوشمند ؛ دوربین های کامپکت ( از نوع ببین و بگیر ) محبوبیت خود را از دست داده اند .امروزه ؛ کمپانی های تولید کننده دوربین در تلاش هستند تا انواع پیشرفته تری از این دوربین ها را در مدار تولید خود قرار بدهند .

در حالیکه بعضی از مدل  های ساده تر دوربین های کامپکت در محدوده قیمتی 1 تا 2 میلیون تومان قرار می گیرند ؛ اما در هر صورت ؛ فاقد کیفیت لازم بوده و در رقابت با دوربین تلفن های هوشمند ؛ عکس هایی با کیفیت را ارایه نمی دهند . اما در هر صورت این دوربین ها نیز ویژگی هایی دارند که تلفن های هوشمند فاقد آن می باشند . قدرت زوم نسبتا بالا ؛ سنسور بزرگ و برخی کنترل های موجود در دوربین ؛ از جمله امکاناتی هستند که در تلفن های هوشمند شاهد آن نمی باشیم .

برای دستیابی به کیفیت بهتر ؛ دوربین های کامپکت پیشرفته تری نیز تولید شده اند . دوربین های کامپکت با سنسور 1 اینچی ؛ معمولا قیمت هایی در حدود 7 تا 10 میلیون تومان  دارند . این دوربین ها دارای سنسور بزرگتری بوده و از این روی ؛ تصاویری با کیفیت بالاتر را ارایه می دهند . ( همانند دوربین های پیشرفته تر از سری G کانن )

نکته منفی در رابطه با این دوربین ها آن است که بزرگتر شدن اندازه سنسور ؛ موجب بزرگتر شدن همه بخش های دوربین می شود . حجم بدنه ؛ اندازه لنز نیز در این دوربینها در حد بزرگتری قرار دارند و به همین دلیل است که به طور معمول اندازه زوم بسیار بلند و یک سنسور بزرگ را به طور همزمان در یک دوربین قرار نمی دهند .

نوع دیگری از دوربین های « ببین و بگیر » دوربین های سوپر زوم هستند که  لزوما دارای بدنه ای کوچکتر نبوده و در بدنه آنها یک لنز با قدرت زوم بسیار بالا قرار داده شده است .

به این نکته نیز توجه داشته باشید ؛ اگر چه دوربین های سوپر زوم از بدنه ای شبیه به دوربین های DSLR برخوردار هستند اما در  هر صورت ؛ آنها نیز به سبب کوچکتر بودن اندازه سنسور ؛ دارای کیفیت تصویر نسبتا محدودی می باشند .

در حد فاصل دوربین های کامپکت و دوربین های سوپر زوم دوربین های زیر مجموعه زوم مسافرتی قرار دارند . این دوربین ها دارای قدرت زوم با بزرگنمایی 20x تا 50x می باشند اما طراحی بدنه شبه SLR آنها نسبت به دوربین های سوپر زوم از حجم و وزن کمتری برخوردار می باشند . در زمان های مسافرت و در حالت حرکت , این دوربین ها بسیار انعطاف پذیر بوده و وزن نسبتا سبکی دارند.

دوربین های کامپکت ضد آب نیز ؛ یک گروه فرعی دیگر را به خود اختصاص می دهند و اگر تمایل به انجام عکاسی در استخر و یا زیر آب را دارید  ؛ این گونه ها گزینه هایی مطلوب به شمار می آیند . دوربین های ضد آب اگر چه کیفیت پایین تر و قدرت زوم کمتری را ارایه می دهند اما در هر صورت ؛ آنها قادر به عکاسی در موقعیت هایی هستند که دوربین های DSLR و یا تلفن های هوشمند گران قیمت ؛ قادر به ورود به آن نمی باشند .

دوربین های بدون آینه :

این دسته از دوربین ها ؛، دارای کیفیت تصویر بسیار مطلوبی بوده و خلاقیت بیشتر را به همراه سرعت عملکرد بالاتر در مقایسه با دوربین های کامپکت ارایه می دهند .

نامگذاری بدون آینه برای این دوربین ها ؛ بر گرفته از این واقعیت می باشد که در درون بدنه آنها از آینه اثری نیست . همچنین ساختار ویزور ( چشمی ) از این دوربین ها حذف شده است . در عوض دوربین های بدون آینه دارای یک حالت عکاسی « نمای زنده » می باشند و انجام عکاسی را از طریق نمایش تصویر در صفحه LCD امکان پذیر می نمایند .

درمقایسه با دوربین های کامپکت ؛ دوربین های بدون آینه از قیمت بالاتری برخوردارند اما در هر صورت مدل های سطح مبتدی آنها اغلب ارزانتر از کامپکت های با کیفیت می باشند .

برند ها مختلف ؛ انواع متفاوتی از دوربین های بدون آینه را تولید می کنند .

به تازگی کانن نیز دوربین های میرورلس فول فریم را در رقابت با سونی ارایه داده اند . البته دوربین های میرورلس سری M از کمپانی کانن دارای سنسور APS-C می باشند .

دوربین های میرورلس در محدوده قیمت از 500 تا چندین هزار دلار قرار دارند . این دوربین با قیمتی بیش از 10 هزار دلار ارایه می شود و به طور کلی دوربین هایی که سنسور بزرگتری دارند ؛ با قیمت های بالاتری عرضه می شوند .

دوربین های DSLR :

همانند دوربین های میرورلس ؛ دوربین های DSLR نیز کاربرانی از سطح مبتدی تا سطوح حرفه ای را تحت پوشش خود قرار می دهند . در مقایسه با دوربین های کامپکت ؛ دوربین های DSLR سطح مبتدی کیفیت تصویر بهتری را ارایه می دهند زیرا دارای سنسور بزرگتری هستند اما این دوربین ها از سرعت و دقت دوربین های حرفه ای تر برخوردار نمی باشند . اگر با حجم بدنه این دوربین ها مشکلی نداشته باشید ؛ با صرف هزینه 7 میلیون تومان  برای یک دوربین DSLR سطح مبتدی ؛ کیفیت تصویر بسیار بهتری را نسبت به دوربین های کامپکت به دست خواهید آورد .

در مقایسه با دوربین های میرورلس ؛ DSLR ها لزوما کیفیت تصویر بهتری را ارایه نمی دهند اما برخی مزایای دیگری را دارند . بسیاری از عکاسان حرفه ای ؛ عکاسی با استفاده از یک ویزور اپتیکال را ترجیح می دهند زیرا ویزور فاقد افت کیفیت پیکسلی و تاخیر در ارایه تصویر می باشد . همچنین عکاسی با ویزور ؛ عمر باتری طولانی تری را برای دوربین به جای می گذارد . با یک دوربین DSLR سطح متوسط ، با هر مرتبه شارژ باتری ؛ صد ها عکس می توان به دست آورد .

همچنین به سبب سرعت عکاسی متوالی و قدرت تعقیب سوژه ؛ دوربین های DSLR از قابلیت های بهتری برای عکاسی از صحنه های اکشن یا صحنه های ورزشی برخوردارند .

بزرگترین نقطه ضغف دوربین های DSLR بدنه چاق و حجیم آنها می باشد . در مقایسه با میرورلس ها ؛ این دوربین ها حجیم تر و سنگین تر هستند و در حالت عکاسی با نمای زنده ؛ سرعت عمل کند تری را ارایه می دهند . این نقطه ضعف در حالت فیلمبرداری و استفاده مداوم از صفحه ال سی دی ؛ نمود بیشتری پیدا می کند . البته مدل هایی همچون کانن 80D این نقطه ضعف خود را تا حد زیادی برطرف نموده اند .

مسئله قیمت :

خوشبختانه امروزه با هر بودجه ای می توان یک دوربین پیدا کرد اما در هر صورت به هر اندازه که بپردازید ؛ به دست می آورید . در نظر گرفتن مقدار نیاز برای انجام کار ؛ اهمیت بسیار زیادی دارد . دوربین های گران قیمت تر ؛ دارای حجم زیاد از امکاناتی هستند که ممکن است شما هیچگاه از آنها استفاده نکنید . اما اگر شما یک عکاس حرفه ای هستید ؛ حتما به این امکانات نیاز خواهید داشت .

از سوی دیگر ؛ دوربین های ارزان قیمت تر ؛ در برخی از موارد مایوس کننده ظاهر می شوند . با پیشرفت هر روزه دوربین تلفن های هوشمند ؛ خریدن دوربین های کم کیفیت و سطح مبتدی را به سختی می توان توصیه نمود . برای دستیابی به تصاویری با کیفیت بالا ؛ به صرف هزینه  بیش از 7 میلیون تومان  نیاز خواهید داشت . این نکته را نیز در نظر بگیرید که یک دوربین گران قیمت ؛ هرگز شما را به عکاس بهتری مبدل نمی سازد .

 

مسئله مگاپیکسل :

در بررسی مشخصات دوربین های کامکت و مبتدی به طور ساده می توان مشاهده نمود که کیفیت مگاپیکسل همه آنها در یک سطح قرار دارد . اما این نکته بسیار ساده انگارانه خواهد بود اگر تصور کنیم که همه این دوربین ها در یک سطح قرار دارند . در رابطه با دوربین های DSLR نیز همین مسئله صدق می کند .

اندازه و حجم سنسور نسبت به تعداد پیکسل موثر بر روی آن ؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است . به همین دلیل است که یک دوربین کامپکت با سنسور 1/2.3-inch حتی در صورت داشتن مگاپیکسل مشابه ؛ هرگز تصویری با کیفیت تصویر دوربین های APS-C یا فول فریم ارایه نمی دهد . در رابطه با سنسور های بزرگتر ؛ مسائل تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارند . به عنوان مثال ؛ در سنسور های بزرگتر ؛ کنترل عمق میدان به نحو موثر تری انجام می شود زیرا این سنسور ها نور بیشتری را به دست می آورند . همچنین در زمان عکاسی در شرایط کم نور ؛ این سنسور ها نویز کمتری ایجاد نموده و رنگ . کنتراست بهتری را ارایه می دهند .

البته این امر به معنای کنار گذاردن مگاپیکسل های بالاتر نمی باشد. دوربین های دارای مگاپیکسل بالاتر ؛ کنترل بهتری را بر حالت کراپ تصویر ارایه نموده و در زمان جاپ عکس در اندازه های بزرگ ؛ تصاویری با جزئیات بسیار بالاتر را ارایه می دهند .

 

سرعت و عملکرد :

به طور کلی امروزه بسیاری از دوربین ها از سرعت کافی برای استفاده به وسیله کاربران عادی برخوردار هستند . دوربین های دارای قابلیت تعویض لنز ( میرورلس یا DSLR ) در مقایسه با دوربین های کامپکت ؛ از سرعت عملکرد بهتری برخوردار هستند . این دوربین ها دارای قدرت فوکوس بالاتری بوده و تعقیب سوژه را به نحو موثر تری انجام می دهند . همچنین این دوربین ها از سرعت ثبت تصویر بالاتری در هر ثانیه برخوردار هستند .

به طور معمول توصیه می کنیم دوربین هایی را انتخاب نمایی که سرعت عکاسی آنها بالاتر از 5 فریم در هر ثانیه باشد . اما اگر شغل شما عکاسی از صحنه های پر تحرک و صحنه های ورزشی می باشد ؛ به سرعت عکاسی بالاتری نیاز خواهید داشت ( همانند دوربین Canon EOS 1 DX MK II ) . در بازار محصولات عکاسی ؛ دوربین هایی با سرعت 10 تا 20 فریم بر ثانیه وجود دارند اما در واقع تعداد کمی از افراد هستند که به عکاسی با این سرعت نیاز پیدا می کنند .

 

شکل ظاهر بدنه :

این نکته ای است که کمتر مورد توجه قرار داده می شود . دوربینی را بخرید که به راحتی در درون دست شما جای بگیرد ؛ برای شما سنگین نباشد و شما قادر به حمل آن باشید . تمامی کلید ها و کنترل های موجود در دوربین ؛ به راحتی باید زیر انگشتان شما قرار بگیرند و ساختار منو های داخلی آن به گونه ای باشد که به راحتی از آن استفاده نمایید .

مدل هایی از دوربین که دارای صفحه نمایش لمسی هستند ؛ تجربه کاربری لذتبخش تری را به وجود می آورند . اما در عین حال اگر ساختار ظاهری منو ها و تنظیمات به صورت مرتب و دسته بندی نباشند ؛ در زمان عکاسی موجب بروز سردرگمی هایی خواهند شد . بسیاری از این موارد سلیقه ای هستند بنابراین توصیه می شود تا قبل از خرید یک دوربین ؛ انواع مدل های مختلف را در دست خود بررسی کنید و بهترین تصمیم را بگیرید .

 

قابلیت تعویض لنز :

در دوربین های مختلف ویژگی های متعددی به عنوان مبنا و معیار قضاوت می توانند قرار بگیرند اما لنز ؛ یکی از مهمترین مسائلی است که مورد توجه باید قرار داد .

یک دوربین که به راحتی قابلیت تعویض لنز را در اختیار شما قرار می دهد ؛ در واقع برای شما امکان عکاسی از سوژه ها و صحنه های متعددی را فراهم می آورد که دوربین های کامپکت حتی در پیشرفته ترین حالت نیز قادر به انجام آن نمی باشند . اگر چه برخی از دوربین های کامپکت از امکانات اپتیکال قابل قبولی برخوردارند اما در هر صورت ؛ دوربین هایی با قابلیت تعویض لنز ؛ گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند .

به طور معمول ، بیشتر  دوربین های DSLR یا میرورلس ، به همراه یک لنز کیت فروخته می شوند . این لنز ها ؛ از نوع لنز های ساده و با فاصله کانونی کوتاه هستند که معمولا قادر به نمایش همه قابلیت های دوربین شما نیستند . در صورت تمایل و با مشخص شدن سبک عکاسی خود ؛ از لنز های واید انگل و یا تله فتو برای عکاسی از سوژه های مختلف استفاده  نمایید .

در اغلب موارد عکاسان مبتدی این سئوال را مطرح می کنند : آیا لنز های کانن برای نیکون قابل استفاده هستند ؛ یا بالعکس ؟

در شرایط عادی چنین امکانی وجود ندارد اما با صرف کمی هزینه و تهیه ابزار  های تبدیل کننده لنز ؛ این امکان به وجود می آید .

 

زوم دیجیتال یا اپتیکال ؟

تولید کنندههای لنز نیز همواره در پی دستیابی به اعداد بزرگتر در رابطه با قابلیت زوم در لنز های خود هستند . همانند مسئله مگاپیکسل ؛ به این مسئله نیز زیاد نباید توجه نمود . در زوم اپتیکال از چندین عدسی واقعی برای متمرکز نمودن  نور به دست آمده از سوژه های دور دست استفاده می شود . و این در حالی است که در زوم دیجیتال قسمتی از تصویر بریده شده و به صورت بزرگتر نمایش داده می شود . زوم دیجیتال موجب ثبت پیکسل های بیشتر نمی شود و بنابراین ؛ کیفیت چندانی را در تصویر ارایه نمی دهد .

 

تثبیت تصویر :

سیستم تثبیت تصویر اپتیکال لنز و دوربین ( استابیلایزر ) به شما کمک می کند تا مقداری از لرزش های فیزیکی موجود در لنز و دوربین را خنثی نمایید . این حالت به طور خاص در زمان استفاده از لنز های زوم بلند ؛ اهمیت بیشتری دارد . بنابراین در بسیاری از دوربین های DSLR شاهد وجود یک سیستم تثبیت تصویر بر روی لنز هستیم .

سیستم تثبیت تصویر مبتنی بر سنسور که آنرا IBIS نیز مینامند ؛ عملکرد خود را بر اساس لرزش هایی که در سنسور به وجود می آورد ؛ ارایه می دهد . این سیستم به طور معمول در دوربین های میرورلس مورد استفاده قرار گرفته و در مقایسه با استابیلایزر لنز ؛ عملکرد بسیار بهتری دارد .

 

ویزور اپتیکال یا الکترونیک ؟

استفاده از ویزور اپتیکال در مقایسه با عکاسی با استفاده از ال سی دی ، هنوز علاقمندان خاص خود را دارد. در شرایط تابش شدید نور آفتاب که صفحه ال سی دی دوربین قابل مشاهده نیست ؛ ویزور اپتیکال یک ابزار بسیار مهم در انجام ترکیب بندی و نورسنجی و تکنیک های فوکوس می باشد .

به طور معمول تمامی دوربین های DSLR دارای ویزور اپتیکال هستند اما دوربین های میرورلس ویزور الکترونیک یا EVF را ارایه می دهند . EVF یک صفحه نمایشگر کوچک است که در درون چشمی دوربین قرار می گیرد . بیشتر دوربین های « ببین و بگیر » نیز از EVF استفاده می کنند .

ویزور اپتیکال دید دقیقتری از صحنه مورد عکاسی را فراهم آورده و موجب کاهش باتری نمی شود . البته ویزور الکترونیک هم مزایای خاص خود را دارد . با استفاده از ویزور الکترونیک ؛ کنترل نورسنجی به صورت دقیق تری قابل انجام است و امکان زوم دیجیتال برای بررسی دقیق نقطه فوکوس در دسترس قرار می گیرد .

 

فیلمبرداری :

امروزه تقریبا تمامی دوربین های عکاسی قادر به انجام فیلمبرداری نیز می باشند . حتی بسیاری از دوربین ها قادر به فیلمبرداری با کیفیت فول اچ دی و یا 4K هستند . دوربین های میرورلس پیشرفته ؛ در درون خود ویژگی هایی دارند که امکان فیلمبرداری مناسب برای ساخت فیلم های سینمایی را نیز به وجود می آورد . همچنین این دوربین ها با قابلیت تعویض لنز ؛ امکانات زیادی را برای ثبت صحنه های مختلف به وجود می آورند .

یک مسئله که در رابطه با فیلمبرداری باید به آن توجه نمود ؛ مقدار فریم ریت دوربین است . برای فیلمبرداری فریم ریت 24 یا 30 فریم بر ثانیه یک حالت نرمال به شمار می آید اما 60 فریم یک گزینه مطلوب برای نمایش ملایم حرکت ها و یا ثبت تصاویر حرکت آهسته می باشد .

هر دوربین ؛ از کامپکت تا دوربین های پیشرفته ؛ حالت فیلمبرداری را تنها برای استفاده در موقعیت های عادی ارایه می دهد اما به هر روی یکی از ویژگی های مهم در زمان فیلمبرداری سیستم تثبیت تصویر است . در صورتی که تمایلی به حمل سه پایه در زمان فیلمبرداری ندارید ؛ بنابراین از یک دوربین با سیستم تثبیت تصویر داخلی استفاده کنید.

 

سایر مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند :

مود های عکاسی :

دوربین های «ببین و بگیر » و دوربین های سطح مبتدی ؛ تعدادی از حالت ها  برای عکاسی را در اختیار کاربر قرار می دهند اما عموما تمامی آنها حالت خودکار کار با دوربین می باشند . در شرایط که نسبت به کار با قسمت های ایزو ، شاتر و دیافراگم آگاهی ندارید ؛ این حالت ها گزینه های مطلوبی به شمار می آیند .

اما در هر صورت ؛ دوربین های پیشرفته تر امکانات بیشتری را برای کنترل دوربین در اختیار کاربر قرار می دهند و از این روی کنترل نوردهی به دوربین در دست عکاس می باشد . در این دوربین ها هنوز هم حالت هایی برای کنترل خودکار نوردهی وجود دارند و اگر شما آماده استفاده از خلاقیت های خود در زمان عکاسی هستید ؛ به راحتی می توانید از مود های کنترل خودکار عبور کرده و کنترل دوربین را در دست بگیرید .

RAW  یا JPEG

JPEG یک فرمت استاندارد تصویر برای استفاده در بسیاری از موقعیت ها می باشد . تمامی تصاویر قابل مشاهده در اینترنت با فرمت JPEG می باشند . امروزه تقریبا تمامی دوربین ها قادر به عکاسی با فرمت JPEG می باشند . دوربین های پیشرفته و بسیاری از دوربین های دارای قابلیت تعویض لنز ، قادر به ارایه فرمت RAW نیز هستند . تصاویر RAW تمامی اطلاعات سنسور دوربین را در خود ذخیره نموده و آنرا حفظ می کنند . این تصاویر لزوما کیفیت بهتری ندارند اما در هر صورت اطلاعات ذخیره شده در آنها در زمان ویرایش تصویر با نرم افزار ؛ اهمیت بسیار زیادی دارند . در این تصاویر اطلاعات سایه ها و هایلایت ها ؛ رنگ و کنتراست و تمامی حالت های نوردهی قابل تنظیم مجدد می باشند .

فایل های RAW عموما چهار برابر سنگین تر از فایل های JPEG هستند . و اگر تصمیم به عکاسی با فرمت RAW دارید ؛ ابتدا یک کارت حافظه با ظرفیت بالاتر را تهیه کنید .

Wi-Fi و GPS

با توجه به رشد و توسعه شبکه های اجتماعی  , در دوربین های مدرن امروزی ؛ وجود Wi-Fi به یک امر ضروری مبدل شده است . اگر تمایل دارید تا عکسهایتان را مستقیما به اینستاگرام یا فیسبوک ارسال نمایید ( بدون نیاز به یک کامپیوتر ) ابتدا باید دوربینی را تهیه کنید که از قابلیت اتصال با Wi-Fi داخلی برخوردار باشد .

بسیاری از مدل های امروزی دوربین ؛ دارای یک نرم افزار ویژه برای اتصال با اندروید یا IOS هستند . این نرم افزار ها امکان اتصال بدون سیم دوربین با دستگاه های هوشمند جانبی را فراهم می آورند .

اما در رابطه با GPS ؛ بسیاری از مردم نیازی به وجود آن احساس نمی کنند . اما برای کسانی که در طول سفر های طولانی اقدام به عکاسی می کنند ؛ تگ کردن موقعیت مکانی در فایل عکس ؛ امکان شناسایی دقیق محل عکاسی را میسر می سازد . تعداد زیادی از دوربین ها فاقد GPS به صورت داخلی می باشند . و در صورتی که تمایل به استفاده از آن را داشته باشید ؛ قطعه GPS را به صورت جدا گانه می بایست تهیه نمود .

در هر شرایط ؛ چه به صورت داخلی و یا به صورت GPS خارجی به این نکته توجه داشته باشید ؛ فعال بودن GPS موجب تخلیه سریعتر باتری دوربین خواهد شد .

ضد آب ؛ ضد گرد و غبار و ضد ضربه :

ابتدا یک نکته را به صورت مشخص بیان کنیم :

دوربین ضد قطرات باران ؛ ضد نفوذ رطوبت و یا مقاوم در برابر شرایط اقلیمی ؛ لزوما یک دوربین ضد آب نیست . مقاوم بودن دوربین در برابر شرایط اقلیمی بدان معناست که درز ها و قسمت های باز شونده دوربین در برابر نفوذ قطرات آب و رطوبت هوا مهر و موم شده اند . اما این دوربین در صورت فرو افتادن در آب , ضد آب نیست و امکان آسیب در آن وجود دارد .

اما از سوی دیگر یک دوربین ضد آب به گونه ای طراحی شده است که در عمق زیر آب قادر به عکاسی باشد.

اگر شما تمایل به عکاسی در هوای بارانی را دارید ؛ به یک دوربین با مقاومت در برابر شرایط اقلیمی ( Weather proof ) نیاز خواهید داشت .

بسیاری از دوربین های مدرن و پیشرفته و حرفه ای ؛ برای عکاسی در شرایط اقلیمی متفاوت مناسب هستند که این امر استفاده از آنها برای طیف گسترده ای از شرایط آب و هوا را متناسب می سازد . وجود مقدار کمی از باران یا برف موجب آسیب جدی در این دوربین ها نخواهد شد.

دوربین های سطح مبتدی دارای مقاومت در برابر شرایط اقلیمی نمی باشند و از این روی ؛ در شرایط آب و هوایی متفاوت احتمال بروز آسیب در این دوربین ها وجود دارد .

برخی از دوربین های غیر حرفه ای « ببین و بگیر » ضد ضربه هستند . بدین معنا که در صورت افتادن دوربین از دست و یا بروز ضربه های کوچک به آنها در زمان عکاسی ؛ موجب ایجاد آسیب در آنها نخواهد شد . برای دوربین های DSLR ، برخی کاور های ضد آب وجود دارند اما در هر صورت این کاور ها ممکن است گران قیمت بوده و هزینه زیادی را به عکاس تحمیل نمایند .

نتیجه گیری :

اگر شما در محدودیت بودجه به سر می برید ( 4 میلیون تومان  و کمتر ) شما تنها یک دوربین ؛ بدون امکانات پیشرفته در اختیار خواهید داشت . این امکانات به طور معمول در تلفن های هوشمند وجود ندارند ؛ اما از این دوربین کیفیت چندان بالایی را انتظار نداشته باشید .

با صرف کمی هزینه بیشتر ؛ یک دوربین با سنسور بزرگتر ( سنسور 1 اینچ ) به دست می آورید . این دوربین ها ؛ عکس هایی با کیفیت بالاتر را در اختیار شما قرار می دهند .

برای دستیابی به کیفیت های بالاتر و انجام کار های حرفه ای ؛ به یک دوربین میرورلس یا DSLR نیاز خواهید داشت . دوربین های سطح مبتدی از حدود 7 میلیون تومان در بازار وجود دارند و هر اندازه ؛ به امکانات بیشتری نیاز داشته باشید ؛ بهای بیشتری را نیز پرداخت خواهید کرد .


علاقه ی زیادی به برنامه نویسی و دنیای آی تی دارم. تمام سعی خودم رو می کنم تا در این وب سایت دانش خودم را با دیگر دوستان به اشتراک بگذارم و مطالبی هر چند کوتاه در زمینه فناوری اطلاعات منتشر کنم.

ارسال نظر

کانال را در گوگل محبوب کنید