10 نکته طلایی برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در گوگل

نویسنده :
تعداد بازدید :233

امروزه نقش گوگل در رشد کسب و کار های آنلاین بر کسی پوشیده نیست. تاثیری که گوگل بر دیده شدن شما و جذب مخاطبان حقیقی می گذارد قابل مقایسه با هیچ کانال ورودی دیگری نیست. از این رو توجه به سئو و بهینه سازی سایت برای کسب رتبه های بالاتر گوگل به اولویت اصلی وب مستران مبدل شده است.
اما چه معیار هایی برای سئو حقیقی وجود دارند؟ و چطور می توانیم از دید گوگل انتخاب شایسته تری نسبت به رقبا باشیم؟
همراه وبلاگ وبزی و با طرح راهکار های طلایی به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

یک – از کلمات ترکیبی استفاده کنید!

سعی کنید به جای استفاده از عبارت های تک واژه ای، از عنوان های ترکیبی استفاده کنید. بصورتی که  دقیقا مخاطبان هدف شما را شامل شود. به عنوان مثال اگر شما یک آرایشگاه دارید عنوان‌‌ «بهترین آرایشگاه» عنوان خوبی نیست چون علاوه بر این که رقابت زیادی بر سر این کلمه هست، افرادی که از این طریق شما را پیدا می کنند، ممکن است مخطاب هدف شما نباشند. در عوض شما می توانید بنویسید «بهترین آرایشگاه زنانه در پونک». برای این عنوان رقابت کمی هست و احتمال اینکه بالای گوگل برسید زیاد هست و از طرفی هم دقیقا مخاطبان هدف شما را شامل می شود.
همچنین سعی کنید با کلمات بازی کنید. به ترکیب های متداول، حرف یا کلمه‌ی دیگری اضافه کنید. به تمام عناوینی که ممکن است در کنار موضوع اصلی توسط کاربران جست و جو شود نیز فکر کنید.
فراموش نکنید عاملی که باعث می شود کاربران از طریق گوگل به سایت شما بیایند، محبوبیت محتوای شما بر اساس نیازهای کاربر است. بنابراین در تهیه محتوی سایت، خودتان را جای کاربر فرض کنید و در مورد مطالبی که ممکن است مخطاب شما جستجو کند، مطلب بنویسید.

به جای عبارت های تک واژه ای از عبارت های ترکیبی استفاده کنید مثلا به جای «آرایشگاه» بنویسید «بهترین آرایشگاه زنانه در پونک»

 

دو – از دامنه مناسب استفاده کنید.

یک دامنه خوب علاوه بر ماندگاری در ذهن مخاطبان، می تواند برای موتور های جست و جو هم جذاب باشد. یک دامنه خوب علاوه برا کوتاه بودن باید شامل نام کسب و کار شما یا موضوع سایتتان هم باشد. درست است که غالب کلمات پرکاربرد و اسامی زیبا پیش تر توسط اشخاص دیگر یا حتی شرکت های فروش دامنه به ثبت رسیده است، اما با  کمی خلاقیت می توانید یک دامنه خوب برای خودتان پیدا کنید. بدین ترتیب نه تنها از محدودیت ها گذر کرده اید، بلکه توانسته اید امضای خودتان را هم در دل دامنه جای بدهید که می تواند اتفاق جالبی در برندینگ نیز باشد.

همچنین سعی کنید کلمات مرتبط را  در آدرس سایت قرار دهید تا برای طیف بیشتری از مخاطب و حتی گوگل بهتر قابل تشخیص باشد. ترکیب واژه های فارسی و انگلیسی هم می تواند ایده جالبی باشد.

سه – مخاطب موبایل را خیلی جدی بگیرید!

طراحی مناسب برای موبایل و توجه به نسخه ریسپانسیو سایت، می تواند برگ برنده شما در سئو باشد. توجه بیشتر گوگل به سایت های Mobile Friendly برای کاربرانی که بوسیله موبایل به جست و جوی می پردازند، آنقدر مهم است که بعضا بدون درنظر گرفتن پارامترهای اساسی سئو نظیر پیج آتوریتی، در مقایسه با رقبا به رتبه های برتری دست خواهید یافت. از این جهت به دلیل کیفیت سایت و افزایش سهولت استفاده از آن، رفته رفته در گوگل پیشرفت خواهید کرد.

 

چهار – از تیتر و توضیحات صحیح و کاربردی استفاده کنید.

عنوان هایی که برای صفحه نخست سایت و دیگر صفحات آن انتخاب می کنید با ارزش ترین فاکتور سئو هستند. دو قسمت مهمی که گوگل توجه زیادی به آنها دارد، تیتر (Title) و توضیحات (Descriptions) هر صفحه از سایت هستند. تیتر در دو یا چند کلمه به کاربر می گوید محتوای این صفحه درباره‌ی چیست و توضیحات اطلاعات بیشتری درباره آن صفحه را می گوید.

برخی به اشتباه تصور می کنند که تیتر و توضیحات تنها به صفحه‌ی اول اختصاص دارد، در صورتی که گوگل برای هر صفحه از سایت شما به دنبال عنوان منحصر به فردیست. بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتما برای صفحات عنوان های جداگانه ای بنویسید. توجه کنید که از تکرار بپرهیزید، چرا که گوگل ارزش زیادی برای صفحاتی با تیتر های تکراری قائل نیست. علاوه بر مد نظر قراردادن این مورد، سعی داشته باشید کلمه هایی را برگزینید که برای کاربر جذاب و قابل فهم باشند. عنوان های ابهام برانگیز اصلا مناسب نیستند و باعث می شوند که مخاطب حتی قبل از تمام کردن جمله‌ی شما، روی لینک رقیب تان کلیک کند

برخی به اشتباه تصور می کنند که تیتر و توضیحات تنها به صفحه‌ی اول اختصاص دارد، در صورتی که گوگل برای هر صفحه از سایت شما به دنبال عنوان منحصر به فردیست.

 

پنج – به سئو محلی هم فکر کنید.

درست است که اینترنت شما از محدودیت های مکانی رهایی می بخشد، اما اگر صاحب کسب و کار فیزیکی هستید می توانید بسته به مکان و گستردگی طیف خدمات تان، هدف گذاری روی کاربران محلی نیز انجام دهید. برای مثال شما کسب و کاری در شرق تهران راه اندازی کرده اید. پروسه خرید، ارائه خدمت تان  یا هر چیز که به اصطلاح هدف (Goal) شما از راه اندازی سایت است؛ به نحوی ساکنان در آن منطقه را در برمی‌گیرد. در این شرایط رقابت روی ترکیب هایی با عبارت “شرق تهران” یا نام منطقه مورد نظر  به مراتب ساده تر از رقابت بر سر عبارات کلی و سراسری می باشد که در طول روز در گوگل یا هر موتور جست و جوی دیگر جستجو می شود.

 

 

شش – ساختار مناسبی برای سایت تان طراحی کنید.

اهمیت ساختار یک سایت علاوه بر اینکه به بهبود تجربه کاربری سایت شما کمک می کند، برای گوگل هم نکته بسیار مهمی تلقی می‌شود. ساختار سایت شما باید به گونه ای باشه که کاربر سایت شما با یک نگاه متوجه بشود چگونه می تواند به قسمت مورد نظرش برسد. از طرفی هم ساختار سایت باید به گونه ای باشد که کاربر برای رسیدن به بخش مورد نظرش نیاز به بیش از دو کلیک نداشته باشد. ساختار سایت مناسب باعث می شود کاربر شما زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند که این موضوع یکی از عوامل مهم در رتبه بندی سایت ها در گوگل هست.

از طرفی دیگر در ساختار سایت خودتان نباید اهمیت تگها Heading مثل H1 و H2 را نادیده بگیرید. خوشبختانه در سایت ساز وبزی شما به راحتی می توانید ساختار سایت خودتان را به بهترین شکل تنظیم نمایید.

شما باید در ابتدای سایت خودتان منو قرار دهید. همچنین هر جا که نیاز هست لینک به دیگر قسمت های سایت قرار دهید. همچنین در هر صفحه یک تگ H1 و چندین تگ H2 در نظر بگیرید. این نکته رو در نظر داشته باشید که یک صفحه نباید بیش از یک تگ H1 داشته باشد. برای تنظیم ساختار تگ نوشته ها در سایت ساز وبزی کافیست هنگام ویرایش متن، تگ مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

هر چه شما ساختار بهتری برای سایت خودتان در نظر بگیرید باعث خوانایی بیشتر مطالب سایت شما و ماندگاری بیشتر بازدید کننده در سایت شما می شود.
در صورتی سایت خود را با وبزی راه اندازی کرده اید، نگران هیچ کدام از این موارد نباشید. چرا که ساختار وبزی بر طبق آخرین استانداردهای گوگل بنا شده و به اصطلاح Google-Friendly است. از این جهت برای رسیدن به رتبه های بالاتر گوگل نیاز به انجام کار های خارق العاده ای ندارید و تنها با رعایت نکته های کوچکی می توانید در زمان کوتاهی به سئو خوبی دست پیدا کنید.

در هر صفحه تنها یک تگ H1 و ۳ تا ۵ تا تگ H2 قرار دهید.

هفت – برای تصاویر توضیحات اضافه کنید.

وب سایت بدون تصویر، مثل یک آهنگ بدون شعر است. تاثیری که تصاویر جذاب روی صفحات سایت شما میگذارند، هیچ محتوای دیگری نمی تواند بگذارد. تصاویر مناسب ارتباط شما و کاربران را به طرز شگفت انگیزی افزایش می دهند.
اما گوگل چطور می تواند بفهمد هر تصویر درباره چه موضعی است؟ این یک حقیقت است که گوگل، نمی تواند همانند ما محتوای یک عکس را بفهمد، از این رو به کمک Title ، Alt و توضیحات ارائه شده هر تصویر را در یک دسته بندی مشخص قرار میدهد و با توجه به ارزش کلمات نوشته شده طبق الگوریتم های سئو و قواعد مطرح شده، آن ها را برای پیشنهاد دادن به مخاطب مرتب می کند.
بنابراین اگر میخواهید تصاویر و محتوای همراهش از سئوی خوبی بهره‌مند شود، نوشتن alt و توضیحات مرتبط را فراموش نکنید.

 

در وبزی هر جا عکسی قرار میدهید، در تنظیمات عکس عنوان و چیزی که در عکس می بینید را توضیح دهید

 

هشت – محتوای ارزشمند بنویسید.

شاید اگر مجبور بودیم تنها یک نکته برای رسیدن به سئوی طلایی به شما بگوییم: محتوای ارزشمند بنویسید!

بنا به شعار معروف گوگل برای اهمیت بخشیدن به ارزش این نکته «محتوا پادشاه است!»
محتوا معیار اصلی برای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل محسوب می شود. اما نکته اصلی اینجاست، چه محتوایی؟
سه پیشنهاد گوگل برای نوشتن یک مطلب استاندارد عبارتند از:
۱. منحصر به فرد باش.
۲. بروز باش.
۳. ارزشمند باش.
فضای وب سرشار از محتوا های رنگارنگ در بینهایت موضوع و دسته بندی است، پیش از شما قطعا افرادی با پرداخت به موضوعات از دیدگاه های گوناگون و ارائه های مختلف، به تولید و انتشار مطالب مشغول بودند. نکته اول به شما گوشزد می کند که خودتان تولید کننده باشید! نوشته های کپی شده نه تنها ارزشی برای گوگل ندارند بلکه باعث تنزل رتبه شما خواهند شد. با استفاده کردن از این دست مطالب حتی خطر اخراج از گوگل را هم برای خودتان متصور شوید! زیرا هیچکس احتیاجی به مطالب تکراری و کپی های ناشیانه ندارد.  از این رو تمام تمرکز تان را روی تولید محتوا بگذارید.
همیشه به روز باشید و مطالب تازه اضافه کنید. این توصیه دوم گوگل به شماست. سعی داشته باشید بروزرسانی ها را در زمان های معین انجام دهید.
محتواهایی تهیه کنید که کاربران فقط در وب سایت شما بتوانند پیدا کنند. این به شما ارزش می بخشد. همان چیزی که گوگل در توصیه سوم به دنبال آن است.

 

در وب سایت خودتان محتوی  بروز و ارزشمند که کپی نیست قرار دهید

 

نه – بک لینک بگیرید!

انجام تمام موارد اشاره شده تا اینجا می تواند تا حد زیادی خیال شما را از سئو راحت کند اما برای رسیدن به بالاترین بازدهی نیازمند این هستید تا دیگر سایت ها به شما لینک دهند. عنوان لینکی که دریافت می کنید مهم است و می تواند نام شرکت یا برندتان، مدل محصولات یا هر کلمه ای که برای شما ارزش دارد، باشد. وقتی سایت دیگری در یک صفحه یا مقاله از سایت خودش به سایت شما لینک دهند، اصطلاحا به شما بک لینک داده است.

بک لینک یعنی پیشنهاد سایت شما توسط  یک سایت دیگر. بک لینک مانند یک امتیاز مثبت به سایت شما است . وقتی سایتی شما را به هر عنوانی لینک می کند، درحقیقت یک امتیاز مثبت به سایت شما برای بالا آمدن سایت شما در گوگل در “عنوان” انتخاب شده، می باشد. تصور کنید مهارت های زیادی در یک حوزه مشخص دارید، برای معرفی و تبلیغ کارتان می توانید شخصا به تعریف و تمجید بپردازید و یا توسط اشخاص دیگری معرفی شوید؟ به نظر شما کدام یک بازدهی بیشتری خواهد داشت؟
قطعا وقتی توسط شخص یا شرکت دومی معرفی می شوید اعتماد بیشتری جذب خواهید کرد. این موضوع  در زندگی رومره کاملا عادی است،  باید بگوییم در بحث سئو نیز ساز و کارهای مشابه ای وجود دارد که بک لینک ها بازیگران اصلی آن هستند.
نکته دومی که در این بخش اشاره خواهیم کرد درباره اهمیت شبکه های اجتماعی در فرآیند لینک سازی است. روزانه میلیون ها بازدید برای محتوا هایی که در این فضا تولید و منتشر می شوند، ثبت می شود که حجم کاربران بسیار عظیمی را تشکیل می دهد. در نتیجه سایت هایی مثل فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و … بستر مناسبی برای معرفی شما خواهند بود که علاوه بر دیده شدن توسط مخاطبان، می تواند مستقیما به صفحه ی اصلی سایت شما یا هر لندینگ پیج دیگری لینک شود و در سئو تاثیر گذار باشد.

ده – همین فرمان را ادامه بده.

آخرین نکته ای که قصد داریم در این مقاله اشاره کنم این است: از مراقبت نهال خودتان دست نکشید! آنچه به باعث می شود به نتیجه برسید و همیشه در بالای گوگل بمانید،  تلاش مستمر شماست. تلاشی که در نهایت به پاگرفتن این نهال منجر می شود و در طول زمان رشد می کند و قد می کشد.
کسب و کار شما همان نهال است و سایت شما مهم ترین ابزار برای تضمین پیشرفت و آینده آن است. اما چطور می توانیم از سایت اینچنین مراقبت کنیم؟
همه فعالیت هایی که در سایت انجام میدهد، چه به جذب مخاطب و افزایش فروش منجر شود، چه نشود نیازمند تحلیل و بررسی های مستمر است. برای نمونه چک کردن آمار سایت تان در بازه ای مشخص برای یافتن ساعت پیک بازدید، نوعی از این تحلیل است.
بوسیله آمارگیر هایی چون گوگل آنالیتیکس یا کلیکی می توانید اطلاعات آماری جالبی از وضعیت سایت تان بدست آورید.

ترافیک ورودی به وب سایت تان را ارزیابی کنید. کدام کانال ها بهترین عملکرد را برای شما به ارمغان آورده اند؟
چه بخشی هایی برای کاربران جذاب تر هستند؟ بازدید کدام بخش های سایت نسبت به دیگر قسمت ها بیشتر است و … آمار های نظیر آن. در ادامه باید با توجه به این آمار استراتژی های جدیدی آماده کنید. به عنوان در موضوعاتی که بازدید بیشتری دارید مقالات جدید در سایت قرار دهید.

در پایان باید اشاره کنیم که سئو پروسه ای توقف ناپذیر است. حتی اگر به اولین جایگاه گوگل هم دست یافتید، باید برای همیشه در صدر ماندن تلاش کنید. دائما در تکاپو باشید چرا که نیاز های کاربران  و به تبع آن پارامتر های سئو نیر ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

 

برای ساخت یک سایت سئو شده برای گوگل آماده اید؟ همین الان سایت خودتان را با وبزی بسازید.

 


منبع وبزی

مسعود صباغی هستم . علاقه ی زیادی به برنامه نویسی و دنیای آی تی دارم. تمام سعی خودم رو می کنم تا در این وب سایت دانش خودم را با دیگر دوستان به اشتراک بگذارم و مطالبی هر چند کوتاه در زمینه فناوری اطلاعات منتشر کنم.

ارسال نظر

کانال را در گوگل محبوب کنید