مبانی بهینه‌سازی برای موتور جستجو و سئو (SEO)

نویسنده :
تعداد بازدید :5,293

شاید تا بحال کلمه سئو رو زیاد شنیده باشید و در وبسایت های مختلف خوانده باشید. اما تا بحال کاری برای وبلاگ یا وبسایت خود نکرده باشید و این مبانی با ارزش رو فرا نگرفته باشید و در وبلاگ خود پیاده نکرده باشید. اول تعریفی از SEO ارائه می دهم برای کسانی که اولین بار هست که این کلمه به گوششان می خورد.

البته این فقط یک کلمه نیست و مخفف سه کلمه است.

تعریف سئو SEO:

به‌ مجموعه کارهایی که انجام می‌دهید تا وبلاگ تان و مطالب اش در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد SEO یا Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور جستجو) گفته می شود. در این مطلب با نکات مهمی آشنا می‌شوید که چه کار کنید تا رتبه وبلاگ تان را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

بهتر است قبل از شروع، با برخی اصطلاحات مهم این حوزه آشنا شوید:

Alt Tag: عبارتی که در کد اچ تی ام ال درج عکس استفاده می‌شود (IMG Tag) و توضیح جایگزینی است که هنگام عدم نمایش عکس، نشان داده می شود.

Bot: برنامه‌هایی که برای جستجوی محتوای وب با اهداف گوناگون طراحی می شوند. ممکن است این کار برای ایندکس و دسته بندی کردن صفحات جهت استفاده در موتور های جستجو باشد. یا جهت شناسایی هدف مناسب برای ارسال اسپم انجام شود.

Google PageRank: یک مقدار عددی بین صفر تا ۱۰ است که توسط سایت گوگل محاسبه شده و ارزش هر سایت را در وب مشخص می کند. هرچه این عدد بالاتر باشد یعنی ارزش این سایت بالاتر است.

Keywords: کلماتی که توسط موتورهای جستجو جهت شناخت و فهم محتوای یک صفحه وب، مورد استفاده قرار می گیرند. به آن‌ها کلمات کلیدی هم گفته می شود.

Keyword Density: نشان دهنده میزان تکرار یک کلمه کلیدی یا عبارت کی ورد در صفحه وب است.

Latent Semantic Indexing: که به اختصار LSI نامیده می شود. الگوریتم ویژه ای که توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای تشخیص ارتباط منطقی میان کلمات یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً ممکن است در یک مقاله که در خصوص «Cookies» نوشته شده، کلماتی همچون شکر، شکلات، آرد و یا خمیر وجود داشته باشند. موتور جستجو با استفاده از این کلمات و الگوریتم مورد استفاده می‌فهمد که مقصود از «Cookies» شیرینی است، نه اصطلاح کوکی در مرورگرها!

Meta Data / Meta Tags: عبارات اختصاصی و توضیحی که به موتورهای جستجو در تشخیص حوزه و موضوع کاری یک صفحه وب کمک می کنند. یک متادیتای معمولی حاوی توضیح موضوع صفحه وب و لیست Keyword های آن است.

Spider: برنامه‌هایی که برای جستجوی خودکار وب با اهداف مختلف مورد استفاده می گیرند.

URL: به طور ساده، همان آدرس صفحه وب شما است.

حال می پردازیم به مبانی ابتدایی سئو SEO:

1- محتوا

اگر محتوای وبلاگ شما خوب و مفید باشد، مطمئناً افراد زیاد تری به وبلاگ شما خواهند آمد و وقت بیشتری در وبلاگ شما خواهند گذراند. و اگر وبلاگی داشته باشند به وبلاگ شما لینک خواند داد و یا لینک مطالب شما رو در وبلاگ شان قرار می دهند یا لینک مطلب شما رو با ایمیل به اشتراک خواهند گذاشت. همین کارها باعث می شوند که از نظر رتبه بندی موتورهای جستجو عقب نمانید.

2- پیش‌بینی کنید که کاربران احتمالاً چه چیزی را جستجو خواهند کرد

هر وقت که براگ وبلاگ خود نوشته ای می نویسید، باید پیش بینی کنید که کاربران در موتورهای جستجو چه کلماتی را در مورد مطلب شما جستجو خواهند کرد. حالا از این کلمات بیشتر متن خود استفاده کنید و برای عکس های خود Alt Tag استفاده کنید.

3- تیتر

گوگل در رتبه بندی، اهمین خاصی برای تیتر قائل است. پس توجه داشته باشید که:

  • کدهای وبلاگ تان به گونه‌ای نوشته شده باشند که هنگام درج تیتر، آن را حتماً در «title tags» قرار دهند.
  • هیچ گاه از نام وبلاگ تان به عنوان یک keyword استفاده نکنید. این کار باعث کاهش شدید اهمیت کلمات کلیدی تان می شود.
  • همیشه به خاطر داشته باشید کلماتی که در اول تیتر استفاده می شوند، از وزن و اهمیتی بیش از کلمات بعدی برخوردارند و به همین نسبت از اهمیت کلمات پایانی تیتر کاسته می شود.
  • کلمات کلیدی را که طبق بند ۲  در متن استفاده کرده اید، در تیتر هم به کار ببرید.

4- به مطالب خود لینک بدهید

همانطور که لینک شدن مطالب شما در وبلاگ های دیگر حائز اهمیت است، لینک شدن مطالب مرتبط نیز در وبلاگ شما اهمیت خاصی دارد. همینطور باعث راحتی کاربر می شود که مطالب مرتبط را در وبلاگ شما راحت تر بیابد.

5- از دیگران لینک بگیرید

همانطور که چندین بار تأکید کردم. لینک شدن وبلاگ شما در دیگر وبلاگ ها، از اهمیت خاصی در مبنی SEO برخوردار است. لینک خود را در فروم ها به جای امضاء یا در شبکه های اجتماعی خود قرار دهید. این باعث می شود که بازدیدهای بیشتری به وبلاگ شما سرازیر شوند.

6- در یک حوزه فعالیت کنید

سعی کنید در یک حوزه مرتبط بنویسید. وبلاگی که در یک حوزه 100 مطلب دارد از رتبه بهتری در مقابل وبلاگی که 200 مطلب در 5 یا 10 حوزه مختلف دارد، برخوردار است.

7- به روزرسانی منظم

هر چه به روزرسانی وبلاگ شما منظم باشد، دفعاتی که موتور جستجو اسپایدرهایش را به سراغتان می فرستد بیشتر و منظم تر است. این باعث ایندکس شدن سریع مطالب شما در موتور جستجو می شود. اگر در یک هفته 10 مطلب منتشر کنید و در هفته بعدی هیچ مطلبی منتشر نکنید، باعث پایین آمدن رتبه وبلاگ شما می شود. طوری برنامه ریزی کنید که در هر هفته تعداد مطلب کمتری داشته باشید اما به طور منظم و مستمر وبلاگتان بروز شود.

به طور مثال کانال هر سه روز یکبار بروزرسانی می شود.

امیدوارم این مبانی براتون مفید باشه و دوستان  کپی رایت این مطلب رو برای من رعایت کنند.


علاقه ی زیادی به برنامه نویسی و دنیای آی تی دارم. تمام سعی خودم رو می کنم تا در این وب سایت دانش خودم را با دیگر دوستان به اشتراک بگذارم و مطالبی هر چند کوتاه در زمینه فناوری اطلاعات منتشر کنم.
    1. Omid Sh
      پاسخ توسط Omid Sh :

      سلام
      داشتن رنک گوگل لزوماً به این معنا نیست که شما باید ورودی گوگل زیادی داشته باشید.
      فقط اگر جستجو انجام شده، نزدیک به مطالب وبلاگ شما باشد؛ وبلاگ شما در نتایج اولیه گوگل قرار می‌گیرد.

  1. علی
    پاسخ توسط علی :

    سلام. خیلی ممنون درسته که خیلی مقدماتی بود ولی خوب ساده و روان نوشتن تون باعث شد تا آخر مطلب رو بخوانم. به تازگی امکانی را فراهم کردن که کاربران بتوانند در سایت تورتک رتبه پیج رنک سایت یا وبلاگ خودشون رو متوجه بشن. :o)

    لینک : >>> پیج رنک یاب <<<

    1. Omid Sh
      پاسخ توسط Omid Sh :

      سلام
      خواهش می‌کنم. ممنون.
      البته به خاطر لینک موجود، دیدگاه‌تون جفگ شده بود!
      یادتون هم رفته بود که باز شدن در صفحه جدید رو تنظیم کنید که من اضافه کردم.

ارسال نظر

کانال را در گوگل محبوب کنید