چطور فن مناسب CPU را انتخاب و نصب کنیم؟ (قسمت اول)

نویسنده :
تعداد بازدید :22,536

آیا بدنبال نصب یک فن سی پی یو جدید هستید؟یافتن فن مناسب نیازمند جستجو و تحقیق زیاد است، در تهیه فن فقط نباید به سایز آن توجه کرد، سرعت فن، میزان توانایی و … از مواردی هستن که پروسه انتخاب را سخت می کند.  در این مقاله سعی می شود به شما در باره یافتن فن مناسب توضیحات لازم داده شود.

شما نیازمند چه نوع فن سی پی یویی هستید؟

دو اجزاء کامپیوتر کار خنک کردن CPU تان را برعهده دارند، یکی  heat sink است که از فلز ساخته شده و برای افزایش میزان جریان هوا طراحی شده است. جزء دیگر fan است که هر دوی این ها باهم بطور اختصار با نام HSF مطرح می شوند. نمونه های متعددی از این ها موجود است که بعضی از آنها برای کاستن نویز و برخی دیگر برای افزایش قدرت خنک کنندگی طراحی شده اند. برای استفاده از همه اینها نیازمند داشتن اطلاعاتی درباره کامپیوترتان هستید. برا تشخیص اینکه نیازمند چه نوع فن سی پی یویی هستید باید 5 قدم زیر را طی کنید.

  • ابتدا سوکت CPU مادربوردتان را بیابید.
  • دوم، ارتفاع موجود از بالای CPU تا پنل کیس تان را اندازه بگیرید.
  • سوم، ناحیه ای از مادربورد تان را که توسط سوکت CPU احاطه شده را بررسی کنید.
  • چهارم، میزان سرعتی که می خواهید فن تان داشته باشد را تعیین کنید.
  • پنجم، Thermal Design Power  یا همان TDP سی پی یو تان را بیابید. TDP میزان گرمای خروجی از سی پی یو است که بر حسب وات اندازه گیری می شود.

how to mount a cpu fan

قدم اول تشخیص نوع سوکت است. انواع مختلفی از این سوکت ها وجود دارد خوشبختانه CPU های امروزی از سه نوع زیر اند که شما می توانید نوع سوکت سی پی یو خود را از طریق اینترنت یا دفترچه راهنمای آن بفهمید.

Intel LGA775

Intel LGA1155.

AMD AM2, AM2+, AM3, AM3+, FM1 و FM2

این را بدانید که تفاوت سوکت برای شما یک مشکل است هست زیرا فرق بزرگی در روش نصب فن روی سی پی یو های AMD و اینتل هست.

گام دوم، اندازه گرفتن ارتفاء شاسی:  بعضی از فن ها ممکن است برای کیستان بسیار بلند باشند، پس از جایگاه سی پی یو تا بالای کیس تان را با دقت اندازه گیری کنید.

mount cpu fan

گام سوم بررسی مادربو: بعضی از مادربوردها اجزای زیادی را در اطراف CPU قرار می دهند که امکان نصب چیزهای دیگر را پس از منبع خنک کننده غیر ممکن می کند. شعاع اطراف CPU را تا نزدیکترین خازن یا اجزاء دیگر اندازه گیری کنید به عنوان مثال خود من به دلیل برحورد فن با رم کنار سی پی یو نتوانستم از فن بزرگی استفاده کنم.

mount cpu fan

گام چهارم، تعیین سرعت فن: بعضی از مادربوردها از رابط سه پینه فن CPU استفاده می کنند، این یعنی آن ها سرعت فن را بر اساس دمای مادربورد تنظیم می کنند. بیشتر مادربورد های سه پینه فن ها را با بیشترین میزان سرعت شان بکار میبرند و بطور کلی نیز فن های سه پینه برای کار با حداکثر سرعت طراحی شده اند.

 گام پنجم، TDPسی پی یو ی تان را بیابید: همانطور که مشخص شده فن ها دارای TDP هستند که بر اساس وات اندازه گیری می شوند. این بیشترین میزان دمایی است که فن میتواند بخوبی از یک سی پی یو خارج کند.


  1. مرتضی
    پاسخ توسط مرتضی :

    سلام
    میخوام بدونم چطوری بفهمم که فن روی مادر بورد جا میشه و به قطعات دیگه برخورد نمیکنه و اینکه برای سی پی یو ی i5 3570
    و مادر برد ga p61a-d3 rev 3.0 چه فن قیمت مناسبی پیشنهاد میدید؟

ارسال نظر

کانال را در گوگل محبوب کنید