نکات و ترفندهای کامپیوتر که هر کسی باید بلد باشد قسمت دوم

نویسنده :
تعداد بازدید :10,620

در گذشته قسمت اول از “نکات و ترفندهای کامپیوتر که هر کسی باید بلد باشد” در کانال قرار داده شد و امروز با دومین قسمت از این مقاله در خدمت شما خوانندگان عزیز هستیم.

ترفندهای تایپ کردن

پاک کرد یک کلمه در عوض پاک کردن یک حرف. زمانی که شما BKSP را فشار می دهید تنها یک حرف پاک می شود ولی شما می توانید CTRL + BKSP را فشار دهید تا کل کلمه کنار مکان نما پاک شود.

انتقال مکان نما به ابتدای کلمه قبلی یا بعدی یکی از کار هایی است هنگام تایپ کردن به آن نیاز است. تصور کنید بخواهید بصورت دستی مکان نما را منتقل کنید، این کار از شما زمان زیادی میگیرد. حال اینکه شما می توانید با فشار دادن CTRL + پیکان چپ به ابتدای کلمه قبلی بروید و با فشار CTRL + پیکان راست به ابتدای کلمه بعدی بروید.

پايين نويس و بالا نویس متن. اگر شما نیاز دارید متنی را به صورت پايين نويس و یا بالا نویس تنظیم کنید کافیست برای پایین نویس دکمه های CTRL + = و برای بالا نویس دکمه های CTRL + SHIFT + = را فشار دهید.

چسباندن متن خام از متنی که کپی کرده اید. زمانی که شما یک متن را کپی می کنید، قالب بندی آن متن هم همراه با آن کپی می شود. برای چسباندن یک متن به صورت خام کافیست به جای CTRL + V، دکمه های CTRL + Shift + V را فشار دهید، و متن بدون قالب بندی چسبانده می شود. توجه داشته باشید برنامه های مایکروسافت مثل ورد از این قاعده پیروی نمی کنند و شما در عوض می توانید با فشار CTRL + ALT + V قالب بندی متنی که قرار است چسبانده شود را انتخاب کنید و یا با CTRL + Spacebar قالب بندی را حذف کنید.

کلید های میانبر

گرفتن اسکرین شات از پنجره فعال. همانطور که می دانید به صورت نرمال با فشار Print Screen می توانید یک اسکرین شات از کل صفحه نمایش بگیرید. اما اگر هدف شما فقط یک پنجره باشد چه باید کرد؟ به عنوان مثال تنها بخواهید یک عکس از مرورگر وب خود بندازید. انجام این کار بسیار ساده است. تنها کافیست دکمه های ALT + Print Screen را فشار بدید تا اسکرین شات تنها از پنجره فعال گرفته بشود.

رفع اشتباهات. در صورتی که شما در تایپ کردن دچار اشتباهی شدید می توانید با استفاده از CTRL + Z به حالت قبل برگردید. CTRL + Z تنها محدود به تایپ کردن نمی شود، در صورتی که شما فایلی را اشتباه پاک کرده باشید یا … می توانید با CTRL + Z به حالت قبلی برگردید. همچنین با استفاده از CTRL + SHIFT + T در کروم و فایرفاکس می توانید تبی را که به اشتباه بسته اید را مجدد باز کنید.

چرخش بین پنجره های باز. شما با فشار ALT+TAB به راحتی می توانید بین پنجره های فعال بچرخید. همچنین در ویندوز ۷ می توانید با Windows + TAB این کار را به صورت زیباتری انجام دهید.

بستن برنامه کنونی. شما کافیست ALT + F4 را فشار دهید تا برنامه فعلی شما بسته شود. این کار باعث صرفه جویی در زمان بستن یک برنامه می شود.

کمینه کردن تمام پنجره ها. بعضی وقت ها تعداد زیادی پنجره باز است و شما می خواهید به دسکتاپ خود برگردید. انجام این کار بسیار ساده است، کافیست Windows + D را فشار دهید تا تمام پنجره ها کمینه شوند. همچنین Windows + M کار مشابهی انجام می دهد.

باز کردن تسک منیجر به صورت مستقیم. در صورتی که شما می خواهید تسک منیجر را باز کنید می توانید به جای استفاده از CTRL + ALT + DEL، از CTRL + Shift + ESC استفاده کنید تا مستقیم وارد آن شوید.

بستن تب فعلی. شما می توانید در برنامه های مثل مرورگرهای وب، فتوشاپ و … که به صورت بت بندی هستند با فشار CTRL + W تب فعلی را ببندید.

آوردن پنجره اطلاعات ویندوز. شما با فشار Windows + Pause/Break می توانید پنجره اطلاعات ویندوز را به سرعت بیاورید و دیگر نیازی به طی کردن یک راه طولانی برای رسیدن به آن نداشته باشید.

بهترین کنترل برای چند مانیتور. در اینجا به چند کلید مفید برای کنترل پنجره های باز در چند مانیتور اشاره خواهیم کرد. با فشار کلید ویندوز + کلیدهای جهت نما به راحتی می توانید برنامه ها را بین چندین مانیتور تعویض کنید. همچنین با فشار کلید ویندوز + Shift + کلیدهای جهت نما می توانید از مانیتوری به مانیتور دیگر بروید. به علاوه با فشار Windows + P می توانید به قسمت تنظیمات مانیتور ثانویه و یا پروژکتور شوید.

دیگر قسمت ها را ببینید:

نکات و ترفندهای کامپیوتر که هر کسی باید بلد باشد قسمت اول

نکات و ترفندهای کامپیوتر که هر کسی باید بلد باشد قسمت سوم

نکات و ترفندهای کامپیوتر که هر کسی باید بلد باشد قسمت چهارم


منبع techspot

علاقه ی زیادی به برنامه نویسی و دنیای آی تی دارم. تمام سعی خودم رو می کنم تا در این وب سایت دانش خودم را با دیگر دوستان به اشتراک بگذارم و مطالبی هر چند کوتاه در زمینه فناوری اطلاعات منتشر کنم.

ارسال نظر

کانال را در گوگل محبوب کنید